Vedení škol
Díky provázejícím učitelům získáváme prestiž školy, která spolupracuje s vysokou školou.
Tím, že se podílíme na přípravě budoucích učitelů, máme k dispozici nejmodernější poznatky a přehled o aktuálním vývoji v oboru a didaktice. Jak ukazují výzkumy, role provázejících učitelů umožňuje i našim stávajícím učitelkám a učitelům dále se vzdělávat a profesně růst. My ve vedení máme možnost poznat a oslovit potenciální kandidáty na nové členy našeho pedagogického sboru. A v neposlední řadě – dobře nastavená spolupráce provázejících učitelů se studenty a studentkami učitelství má pozitivní dopad i na vzdělávací výsledky našich žáků.
Co nám přináší spolupráce s provázejícími učiteli?
Zapojení našich pedagogů coby provázejících učitelů přináší výhody tandemové výuky a profesní rozvoj zaměstnanců, z čehož ve výsledku profitujeme všichni – vedení, učitelé i žáci naší školy.
Přínos pro vedení
- Můžeme získat nové učitelky a učitele z řad absolventů učitelství. Škola s provázejícími učiteli má potenciál přilákat více kvalitních začínajících učitelů, kteří upřednostní školu s přehledem o současných inovacích v pedagogice, popřípadě mají s takovou školou už zkušenost ze studijní praxe.
- Seznamujeme se a síťujeme s dalšími spolupracujícími školami, sdílíme know-how.
- Zkušení členové našeho pedagogického sboru mají příležitost k dalšímu vzdělávání a osobnostnímu růstu.
- Rozvíjíme atmosféru učení se a mezigenerační spolupráci. Modelujeme tak to, co chceme vidět i u žáků. Je dobré, aby zažili, že k dobrému učitelství, stejně jako k expertíze v každé profesi, vede dlouhá cesta, která vyžaduje soustavnou reflexi a chuť se zlepšovat.
- Podílíme se na rozvoji vzdělávání v ČR.
Přínos pro učitelský sbor
- Do výuky přicházejí noví partneři. Naši pedagogové mohou se studentkami a studenty učitelství výuku společně plánovat, realizovat a reflektovat.
- Získáváme inspiraci z jiných škol a od studentů a studentek učitelství.
- Naši učitelé a učitelky mají možnost rozvíjet se a profesně růst. Mohou předávat své zkušenosti a pozitivní vztah k učitelství. Získávají prostor pro sdílení s podobně naladěnými kolegy. Mají příležitost reflektovat svoji práci a zvědomovat své znalosti. Mohou být součástí učící se komunity.
- Získáváme „druhé oči“ ve výuce (možnost vzájemné konzultace, náslechů).
- Sledovat pokrok studentů a studentek učitelství a sdílet jejich úspěchy přináší radost.
- Příprava budoucích učitelů působí preventivně proti syndromu vyhoření.
- Pozice provázejících učitelů je finančně ohodnocena.
- Příprava na pozici provázejících učitelů probíhá v pokusném ověřování systému podpory provázejících učitelů MŠMT formou akreditovaného vzdělávání v minimálním rozsahu 20 hodin vstupního a 20 hodin průběžného vzdělávání.
Přínos pro žáky a žákyně
- Klima ve třídě může být otevřenější – žáci vidí, že i učitelé se od sebe navzájem učí, a také že nikdo není neomylný.
- Dlouhodobá přítomnost studentek a studentů učitelství ve třídě zlepšuje výukové podmínky – výuka může být více individualizovaná a diferencovaná.
- Díky „druhým očím“ ve výuce mohou žáci získat více podpory.
- Žáci mohou čerpat z výhod párové výuky, která přináší pestřejší a interaktivnější vyučování a modeluje spolupráci.
Jaké nároky na nás klade spolupráce s fakultou připravující učitele?
Nároky na spolupracující školu se různí v závislosti na dohodě s konkrétní fakultou. Zapojení provázejících učitelů může vypadat například takto (příklad Učitele naživo):
Časová náročnost | Náplň práce provázejících učitelů |
---|---|
2–3 hodiny přímé praxe ve výuce po celý školní rok 2 hodiny týdně po celý školní rok | – společné učení v jednotce ve třídě (jednotka = provázející učitel/ka + dva studenti/studentky učitelství) – společná příprava a reflexe výuky se studenty a studentkami |
5 hodin 1x za cca 6 týdnů | – vzdělávací bloky, na kterých provázející učitelé sdílejí své zkušenosti, trénují reflektivní, mentorské a komunikační dovednosti, a věnují se dalším vybraným tématům z výuky |
2x za školní rok v odpoledních hodinách | – účast na společném tripartitním setkání, kde se naživo či online schází provázející učitel/ka + student/ka + vysokoškolský/á vzdělavatel/ka |
Jaké jsou požadavky MŠMT, když jsme součástí pokusného ověřování?
Při zapojení do pokusného ověřování konceptu provázejících učitelů musíme splnit zejména tyto podmínky:
- Uzavřeme dohodu o zajištění praxí s institucí připravující učitele (typicky fakultou).
- Ředitel/ka školy umožní (svým) provázejícím učitelům provázet účastníky pedagogické praxe ve výuce a nad rámec výuky.
- Ředitel/ka školy umožní provázejícím učitelům účastnit se vstupního a průběžného vzdělávání pro provázející učitele v rozsahu a termínech domluvených fakultou.
- Ředitel/ka školy v případě potřeby uleví provázejícím učitelům od jiných povinností v rámci jejich práce související s přímou pedagogickou činností.
- Vyplníme a zašleme MŠMT dotazník zjišťující data nezbytná pro vyhodnocení pokusného ověřování.
- Na žádost MŠMT poskytneme doplňující informace a materiály vztahující se k realizaci pokusného ověřování.
- Vyplníme výkaz, na základě kterého nám budou poskytnuty finanční prostředky spojené s provázením.
Všechny požadavky spojené se zapojením do pokusného ověřování a bližší informace k nim lze nalézt na webu MŠMT.
Co říkáme o zapojení do přípravy budoucích učitelů?
Poslechněte si podcast s Marií Gottfriedovou (Hovory z kabinetu, 2023)